Hoe stimuleer ik mijn puber om gezond te eten?

Tegenwoordig is eten volop te verkrijgen en op alle uren van de dag.
Er zijn dagelijks veel verleidingen voor je puber en hij/zij kan eetgewoontes ontwikkelen die ongezond zijn. Sommige pubers hebben problemen met het beheersen van hun dieet en gewicht. Ze vinden zichzelf bijvoorbeeld te dik en zouden er graag uit willen zien als een fotomodel waardoor ze te weinig gaan eten. Voor anderen is het lastig om verleidingen te weerstaan ; zij eten te veel ongezonde dingen.

Bijvoorbeeld: tips voor buiten spelen

Praat met je puber over verleidingen die hij/zij tegenkomt of over ongezonde eetgewoontes.
Probeer er achter te komen waarom je puber bijvoorbeeld niet ontbijt of waarom je puber een energiedrankje drinkt. Luister en geef je kind de ruimte zijn/haar menig te geven zonder gelijk een oordeel te hebben. Benoem en erken zijn/haar mening, toon begrip en kijk samen naar een oplossing. Meer tips over praten met je puber vind je hier.

In de pubertijd maakt je kind een grote ontwikkeling door. Zijn /haar dagritme verandert bijvoorbeeld door verandering van schooltijden en sporttrainingen. Ze gaan later slapen en kunnen ’s ochtends moeilijker opstaan. Ze groeien flink. Dat alles kost energie; gezonde voeding is daarom dus belangrijk.
Daarnaast wordt je kind zelfstandiger, gaat eigen keuzes maken, mede beïnvloed door de groep waar ze bij (willen) horen, de media en reclame. Daarbij horen ook keuzes in het voedingspatroon.

In deze stappen naar zelfstandigheid lijkt het soms dat je puber zich niets meer van je aantrekt, maar uit onderzoek blijkt dat ouders wel degelijk invloed hebben op de keuzes van pubers. Je kind leert het meest van wat je zelf laat zien, minder van wat je zegt.

Hoe steun je je kind bij het maken van goede keuzes

  • Geef het goede voorbeeld, eet zelf gezond.
  • Ontbijt samen aan tafel, ook op schooldagen.
  • Als jij gewoon boterhammen meeneemt naar je werk, dan neemt je puber waarschijnlijk ook eerder boterhammen mee en hoeft hij/zij niet elke dag iets in de kantine te kopen.
    Roep niet voortdurend dat snoep en snacks zo slecht zijn. Laat zien dat het oké is, zolang je er niet te veel van eet.
  • Laat ook zien dat je gezond kunt ‘snacken’ bijvoorbeeld met rauwkost en een (yoghurt) dipsausje.
  • Kijk samen eens naar het etiket van energiedrankje, zo wordt de kind bewust van wat er allemaal in zit.
  • Maak de maaltijden gezellig. Eet aan tafel en beperk de afleidingen zoals televisie. Maak afspraken , zoals geen mobiele telefoon aan tafel. Zo heb je aandacht voor je eten en voor elkaar.
  • Als het niet lukt om iedere dag samen te eten, plan dan in wanneer dat wel lukt. Maak een weekschema zodat iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Misschien kun je wel samen koken of wil je puber zelf een keer koken.

In de folder ‘Lekker in je lijf’ vind je informatie voor je puber over gezonde voeding en verleidingen.
Bron voedingscentrum, Triple P

Heb je vragen over de eetgewoontes van je puber dan kun je die altijd stellen aan de jeugdverpleegkundige van Jeugd en Gezin, of binnen lopen bij het CJG. Je bent van harte welkom.